سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

 

تعریف

کره فرآورده ای از انواع لبنیات است که از تکان دادن و به همزدن مداوم خامه تازه، بدست می آید. کره مخلوطی از آب و پروتئین های شیر است و ذرات چربی در این مایع، معلق اند. ذرات چربی، 80 درصد حجم کره را تشکیل می دهند. از کره همچون سایر روغن های گیاهی و حیوانی، به عنوان چاشنی غذا و یا سرخ کردن و پخت آن استفاده می کنند.

کره جامد است، اما در هوای اتاق به صورت نرم در می آید و به راحتی ذوب می شود. رنگ آن معمولاً زرد است، البته بین زرد پررنگ تا تقریباً سفید متغیر است.
رنگ کره ای که در زمستان تولید شود، زردتر است؛ به این دلیل که حیواناتی که از شیر آنها برای تهیه ی کره استفاده می شوند، در زمستان علوفه تازه نمی خورند و از علوفه های ذخیره شده استفاده می کنند.

در برخی کشورها، کره را به صورت نمکدار به فروش می رسانند. اغلب از مواد طعم دهنده، رنگ های مجاز یا مواد نگهدارنده در تهیه ی کره استفاده می کنند.

کره در دوران های مختلف به عنوان غذا، دارو و یا برای مصارف آرایشی به کار می رفته است.

طرز تهیه کره

در قدیم، طرز تهیه کره بدین صورت بود: شیر را می گذاشتند بماند تا خامه بر سطح آن جمع شود. سپس خامه را از شیر جدا می کردند، و در جایی قرار می دادند تا طی فرآیند طبیعی، باکتری تولید کننده اسید لاکتیک، خامه را ترش کند. سپس اجازه می دادند که خامه ی حاصله غلیظ شود. بعد از آن، از روش های مختلفی برای تکان دادن و به همزدن خامه استفاده می نمودند تا خامه را از بخش مایع آن (لسیتین) جدا کنند؛ چون لسیتین مانع می شد که خامه سفت و جامد شود. پس از جدا نمودن لسیتین مایع از خامه، آنچه که به جا می ماند کره نام داشت. کره حاصله را از خامه ترش شده تهیه می کردند؛ در حالی که کره های امروزی را کره شیرین می نامند و از شیری که ترش نشده، تهیه می کنند.

یکی از روش های سنتی تهیه کره توسط مردم فلسطین را که در دهه 1910م از آن استفاده می کردند، در اینجا توضیح می دهیم؛ پوست بدن بز را تا نیمه با شیر پر می کردند. سپس داخل آن را با هوا پر کرده و پوست را کاملاً می بستند. آن وقت این پوست را در جایی آویزان می کردند که بتواند کاملاً تاب بخورد. با تکان های شدید، به تدریج کره تشکیل می شد.

این عمل، یعنی تکان دادن شدید ظرف محتوی خامه، امروزه هم مورد استفاده قرار می گیرد و روش های ابتکاری هم هر روزه کشف می شود. در اروپا، از دوران رنسانس تا انقلاب صنعتی، برای تهیه کره، بشکه ی محتوی خامه را روی یک گهواره قرار می دادند. گهواره را با دست تکان می دادند و بدین ترتیب، کره تهیه می کردند. پس از انقلاب صنعتی ابزارهای مکانیکی کره گیری، جانشین روش های سنتی شد.

یکی از روش های تهیه ی کره در کتابی که در سال 1881م نوشته شده را ملاحظه می کنیم:
"دمای خامه باید بین 55 تا 60 درجه فارنهایت باشد. با دماسنج دمایش را اندازه گیری می کنیم. این دما بسیار با اهمیت است. اگر خامه به این دما نرسیده و هنوز سردتر است، قبل از استفاده از ظرف کره گیری مقداری آب جوش داخل این ظرف بریزید تا دمای خامه پس از ریختن به داخل ظرف بالا رود.
پس از این که آب جوش را از ظرف خالی کردید، خامه را داخل یک پارچه توری بریزید و اجازه دهید تا به آرامی از پارچه داخل ظرف بریزد. وقتی کره از درون پارچه شروع به بیرون آمدن می کند (که تنها با برداشتن در ظرف، صدای آن را خواهید شنید) با استفاده از یک قاشق چوبی، دیواره های ظرف کره گیری که آغشته به کره شده است را به تراشید. این کار از هدر شدن کره جلوگیری می کند.
وقتی کره آماده شد، باید قسمت مایع آن را بیرون ریخت و مقداری آب چشمه به آن اضافه نمود. به مدت دو تا سه دقیقه، این آب را درون ظرف کره گیری بچرخانید. سپس آب را خالی کنید و مجدداً مقدار دیگری آب اضافه نموده، ظرف را بچرخانید. این عمل را تا موقعی انجام می دهیم که کره را از ظرف خارج می کنیم و هیچ اثری از شیر در ظرف کره گیری باقی نمانده باشد.

حال، کره را روی یک تخته قرار می دهیم. سپس به آن نمک اضافه می کنیم. بعد با کمک یک پارچه که قابلیت جذب آب آن بالا باشد، آب هایی که به کره اضافه کرده بودیم کاملاً می گیریم. پارچه را روی کره قرار داده و فشار می دهیم تا تمام آب موجود در کره خارج شود. سپس می گذاریم تا کره خشک و سفت شود.
تمام این مراحل باید ظرف مدت 45 دقیقه انجام شود. زمانی که هوا گرم است، تهیه کره با توجه به بالا رفتن دمای خامه کار سختی است. اگر خامه به اندازه لازم خنک نیست، ظرف محتوی آن را داخل آب یخ قرار دهید.

در فصل های گرم، سعی کنید تهیه کره را صبح هنگام که هوا خنک تر است انجام دهید و قبل از تهیه ی کره، داخل ظرف کره گیری مقداری آب سرد بریزید تا دمای خامه پس از ریخته شدن داخل این ظرف، پایین بیاید."

  

طرز تهیه پنیر با مایه پنیر :

مواد لازم :

یک کیلو

شیر

یک دوم  قاشق چایخوری

 مایه پنیر

شیر را پس از جوشاندن از روی حرارت بردارید و بگذارید قدری خنک شود . به حدی که دمای آن کمی بیشتر از دمای بدن باشد . سپس مایه  پنیر را در آن بریزید و بگذارید تا شیر به پنیر تبدیل شود ( زمان لازم جهت تهیه این پنیر 15 دقیقه است ).


  

 طرز تهیه پنیر با سرکه :

مواد لازم :

یک کیلو

شیر

سه  قاشق غذاخوری

سرکه

ابتدا شیر را حرارت دهید . وقتی شیر به جوش آمد ، شعله اجاق را خاموش کنید. سپس سه قاشق سرکه به آن اضافه کنید و بهم بزنید تا شیر بریده شود. سپس آن را از پارچه نازکی که داخل آبکش قرار داده اید رد کنید . پارچه را روی پنیر برگردانید و به مدت چهار الی پنج  ساعت جسمی سنگین روی آن قرار دهید تا آب آن خارج شود . سپس پنیر را قطعه قطعه کرده ، داخل آب نمک نگهداری کنید .


  

طرز تهیه پنیر با ماست :

مواد لازم :

یک کیلو

شیر

      چهار  قاشق غذاخوری

ماست

ابتدا شیر را بجوشانید . سپس شعله اجاق را کم کنید و چهار  قاشق ماست به آن بیفزایید . مدت هفت  دقیقه به هم بزنید تا شیر بریده شود . بعد آن را از پارچه نازکی که داخل آبکش قرار داده اید رد کنید و پارچه را روی پنیر برگردانید و به مدت چهار الی پنج  ساعت روی آن جسمی سنگین قرار دهید تا آب آن خارج شود.  بعد پنیر را قطعه قطعه کرده ، در آب نمک نگهـــداری کنید .


  

مواد لازم


نخود و لوبیا 1 لیوان

عدس 4/3 لیوان

ترخینه نیم کیلو

پیاز داغ نصف لیوان

سبزی آش نیم کیلو

نمک و فلفل و زرد چوبه به میزان لازم

نعناع داغ وپیاز داغ برای تزیین

طرز تهیه


ترخینه : بلغور گندم 1 لیوان دوغ 3 لیوان 1ق سبزی کوهی معطر همه را با هم می جوشانیم تا دوغ به خورد بلغور برود توسفت شود وبعد آن را به صورت کلوچه کرده می گذاریم خشک شود. : از شب قبل نخود و لوبیا را خیس می کنیم بعد آنها را پخته ( اولین آبش را دور می ریزیم) و عدس و ترخینه را به آن اضافه می کنیم وقتی ترخینه ها باز شد ند پیاز داغ و زردچوبه تفت داده را به همراه نمک وفلفل افزوده به مدت 1 ساعت این پخت باید انجام شود سپس سبزی آش را به مواد اضافه کرده و دوباره به مدت 1 ساعت می پزیم تا آش جا بیفتد سپس سطح آن را با پیاز داغ و نعناع داغ عتزیین می کنیم


  

آش بادمجان

 

مواد لازم


سبزی آش 500 گرم
بادمجان 500 گرم
برنج 2/1 پیمانه
کشک 2 پیمانه
عدس 1 پیمانه
سیر 1 بوته
پیاز داغ 4/1 پیمانه

طرز تهیه

عدس و برنج و سبزی و سیر را به همراه آب روی حرارت گذاشته تا خوب پخته شود بادمجان را نیز اضافه کرده به همراه پیاز داغ نعناع بپزد در آخر کشک را اضافه کنید.


  

مواد لازم

– بلغور گندم کوبیده شده 200 گرم

– کشک 300 گرم

– آب به میزان لازم

 – روغن حیوانی به میزان لازم

 

طرز تهیه

بلغور گندم را از شب قبل خیس کرده و با مقداری آب در قابلمه می پزیم تا بلغور پخته شده و آبش کشیده شود سپس کشک را اضافه کرده از شعله بر می داریم و رویش روغن کرمانشاهی می ریزیم


  

مواد لازم 


 – برنج 1 پیمانه

– نخود نصف پیمانه

– لوبیا چیتی 1 پیمانه

– عدس 1 پیمانه

– گوشت گردن گوسفند نیم کیلو

– قلم گوساله 1 یا 2 عدد

– پیاز داغ 1 پیمانه

– سبزی آش ( تره- ترخان – مرزه – کمی جعفری ) نیم کیلو

– آرد گندم و برنج 2 قاشق غذاخوری

– نمک ،روغن و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه

حبوبات را از شب قبل خیس می کنیم و یکی دو بار آب آنرا عوض می کنیم و با قلم گوساله می پزیم و نصف این حبوبات را کاملا له می کنیم تا آش لعاب کافی بیندازد . گوشت گوسفند ی را می پزیم و کاملا ریش ریش می کنیم. آب را به جوش می آوریم و سبزیجات را کاملا می پزیم ، بعد برنج را اضافه می کنیم ( همیشه سبزی را قبل از برنج می پزیم ، چون برنج زود می پزد و نمی گذارد سبزی کاملا بپزد ) بعد حبوبات را اضافه می کنیم ، همینطور پیاز داغ و در ادامه کار آرد را با کمی آب سرد حل می کنیم و به آش اضافه می کنیم0 این آش کشک و نعنا داغ ندارد و می توان به دلخواه اضافه کرد.


  

این آش یکی از ساده ترین و مفید ترین آش ها در فصل زمستان است ؛ و نیز به دلیل اینکه از حبوبات حجیم در این آش استفاده نمیشود در دسته غذاهای نسبتا سبک به حساب می آید .

 

 زمان پخت این آش نیز نسبت به سایر آش ها بسیار کوتاه تر میباشد .

 

 

 

مواد لازم برای 4 – 6  نفر

 

پیاز ------------------------------------------------------------ 2 عدد متوسط

عدس --------------------------------------------------------- 1 لیوان

برنج ----------------------------------------------------------- 1 استکان

سبزی آش ( تره، جعفری، اسفناج، کمی گشنیز ) ---------- 1 کیلو

آب گوشت ---------------------------------------------------- 4 لیوان

کوفته ریزه * -------------------------------------------------- 10 – 15 عدد

سیب زمینی ------------------------------------------------- 1 عدد متوسط

ماست -------------------------------------------------------- به مقدار لازم

نمک ، فلفل ، زرد چوبه --------------------------------------- به مقدار لازم

 

 

طرز تهیه :

 

برنج را از یک ساعت قبل با مقداری آب و نمک خیس کنید و کنار بگذارید .

عدس را بشوئید و به مدت 5 دقیقه در آب جوش خیس کنید . ( داخل یک ظرف با درب بسته )

در قابلمه ای مناسب با گنجایش کل مواد آش ، کمی روغن بریزید و پیاز خلال شده را همراه کمی زردچوبه در آن سرخ کنید تا طلایی شود . آب عدس را خالی کنید و آن را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید . دو لیوان از آب گوشت را به عدس بیفزائید و حرارت زیر قابلمه را کمی زیاد کنید تا آب گوشت بجوشد بعد درب ظرف را بگذارید و یک ساعت صبر کنید تا عدس ( با حرارت ملایم ) تقریبا نیم پز شود .

 

طی این یک ساعت ، سیب زمینی را نگینی خرد کنید و در مقداری روغن سرخ کنید .

کوفته ریزه را هم آماده کنید ، کمی سرخ کنید و کنار بگذارید .

 

بعد از اینکه عدس نیم پز شد ، برنج را به عدس اضافه کنید . و صبر کنید تا برنج کمی باز شود .

 

یک عدد پیاز باقی مانده را ریز رنده کنید و در یک کاسه ، کمی فلفل سیاه و نمک و زردچوبه به آن بیفزائید وهمراه سبزی ( که بهتر است اسفناج آن کمی بیشتر باشد ) و باقیمانده آب گوشت به آش اضافه کنید .

 

( دقت کنید که آب داخل آش کم نباشد . هرجا نیاز به اضافه کردن آب بود ، از آب جوش استفاده کنید )

 

حدودا یک ساعت بعد از اضافه کردن سبزی ، سیب زمینی های سرخ شده را داخل آش بریزید و چند دقیقه بعد کوفته ریزه ها را داخل آش بیندازید. 15 – 20 دقیقه بعد از ریختن کوفته ریزه ها ، آش آماده سرو است .

 

ماست به دو صورت همراه این آش سرو میشود :

 

1 – حدود یک الی دو لیوان از ماست را قبل از سرو داخل آش بریزد و کاملا مخلوط کنید و بعد سرو کنید و باقیمانده ماست را موقع میل کردن غذا روی آن بریزید .

 

2 - ماست را بدون اینکه داخل آش بریزید ، در ظرف جداگانه کنار آش سرو کنید . موقع صرف آش ، هرکس بسته به ذائقه خود به مقدار دلخواه ، ماست به غذا اضافه خواهد کرد .

 

 

* مواد لازم جهت تهیه کوفته ریزه برای 10 – 15 عدد :

 

گوشت چرخ کرده --------------------------- 100 گرم

پیاز ------------------------------------------ 1 عدد کوچک

آرد ذرت -------------------------------------- 1 قاشق غذا خوری

نمک ، فلفل ، زردچوبه ----------------------- روی هم نصف قاشق غذا خوری

 

 

طرز تهیه :

 

پیاز را ریز رنده کنید و همراه نمک و فلفل ، زردچوبه و آرد ذرت به گوشت چرخ کرده اضافه کنید . حدود 15 دقیقه کاملا مخلوط را ورز دهید تا حالت چسبندگی پیدا کند و کاملا یکدست شود .

به اندازه یک گردو  از مواد بردارید و به شکل کوفته های کوچک درست کنید و بعد کوفته ها را در مقداری روغن از قبل داغ شده سرخ کنید .

 

البته ! اگر خیلی عجله دارید، بدون کوفته ریزه هم میتوانید این آش را تهیه کنید .


  

آش گوجه فرنگی تبریز

مواد لازم برای 4 نفر :

 

گوجه فرنگی ---------------------  1 کیلو و 500 گرم

سبزی* --------------------------  750 گرم

آب گوشت -----------------------  2-3 لیوان

لوبیا چیتی -----------------------  1 لیوان ( خیس خورده )

آبغوره ----------------------------- 1 لیوان

برنج ------------------------------  1 استکان ( خیس خورده )

غوره ------------------------------ نصف استکان

پیاز -------------------------------  2 – 3 عدد متوسط ( خلال شده )

نعناع خشک ---------------------  2 قاشق غذا خوری

نمک ، فلفل ، زرد چوبه ---------- به مقدار لازم

 

طرز تهیه :

 

برنج و لوبیا را جداگانه از شب قبل خیس کنید .

در یک قابلمه جادار، مقداری روغن داغ کنید و پیاز خلال شده را در آن سرخ کنید تا سبک شود.

بعد مقداری زرد چوبه به آن بیفزائید و بگذارید کاملا طلایی شود .

نیمی از پیاز داغ را جدا کنید و برای تزئین روی آش کنار بگذارید .

لوبیا را آبکش کنید و همراه پیاز چند دقیقه تفت دهید . بعد 5-6 لیوان آب روی آن بریزید و بگذارید به مدت 1 ساعت با حرارت متوسط و درب بسته بپزد .

بعد از نرم شدن لوبیا، برنج را آبکش کنید و همراه با آب گوشت داخل قابلمه بریزید . مواد را هم بزنید و صبر کنید تا برنج کاملا باز شود .

بعد سبزی خرد شده را همراه با غوره داخل مواد بریزید. ( دقت کنید که نیازی نیست در این مرحله آش خیلی هم آب داشته باشد . در همین حد که آب روی سبزی را گرفته باشد کافی است . اگر نیاز به اضافه کردن آب بود از آب جوش استفاده کنید . )

درب قابلمه را ببندید و صبر کنید تا سبزی با حرارت متوسط و درب بسته به مدت 20 دقیقه داخل آش بجوشد.

 

گوجه فرنگی ها را در میکسر بریزید و چند دقیقه کاملا میکس کنید .

20 دقیقه بعد از ریختن سبزی، آب گوجه فرنگی را به آش اضافه کنید ، حرارت را کمی بالا ببرید و مدام آش را هم بزنید تا آب گوجه بجوشد. در این مرحله یک قاشق غذا خوری نعناع خشک را ( بدون داغ کردن) همراه مقداری نمک و فلفل ، داخل آش بریزید و چند دقیقه هم بزنید .

اگر لازم بود مقداری آب جوش به آش اضافه کنید .

بعد حرارت زیر آش را روی شعله ملایم تنظیم کنید و 30 دقیقه زمان دهید تا آش کاملا جا بیفتد .

در این مدت چند بار آش را هم بزنید تا ته نگیرد .

بعد از اینکه آش کاملا جا افتاد ، آبغوره را داخل آش بریزید ، حرارت زیر قابلمه را خاموش کنید و مدام آش را هم بزنید تا آبغوره کاملا در آش حل شود .

 

و بعد آش را در ظرف مورد نظر سرو کنید و با بقیه پیاز داغ و نعناع خشک روی آن را تزئین کنید .

 

نکته :

 

* سبزی آش گوجه شامل 300 گرم تره + 300 گرم جعفری + 150 گرم ریحان است . سبزی را بعد از پاک کردن بشوئید و بگذارید آب آن چیده شود و بعد ساطوری کنید .

 

طعم این آش به دلیل استفاده از گوجه و آبغوره معمولا باید تا حدی ترش باشد . اگر زیاد به ترشی عادت ندارید مقدار آبغوره را به نصف کاهش دهید و یا اگر آش را ترش تر دوست دارید نصف لیوان دیگر نیز به این مقدار آبغوره اضافه کنید . فقط توجه داشته باشید که بعد از اضافه کردن آبغوره زیر آش را خاموش کنید تا طعم آش تلخ نشود .

 

آش گوجه یکی از آش های سنتی شهر تبریز است که به دلیل فراوانی گوجه فرنگی و غوره در فصل تابستان، بیشتر در این فصل تهیه میشود .


  
   مدیر وبلاگ
ببین
خوش اومدید فقط همین
خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :6
بازدید دیروز :15
کل بازدید : 725177
کل یاداشته ها : 770


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ