سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

 

مسعود میرزا ظل السلطان 

از شاهزادگان دوره  قاجاریه، مسعود میرزا ظل السلطان، پسر ارشد ناصرالدین شاه، از نظر تمول و ثروت و طول مدت حکمرانی و قدرت، یکی از رجال شاخص و منحصر به فردی است که با هیچ یک از اقوام خود قابل مقایسه نیست. وی در طول مدت عمر خود، سی و چهار سال متوالی حاکم اصفهان و قریب چهل و پنج سال متناوب حاکم مازندران و اصفهان و فارس و مدتی نیز فرمانروای مطلق العنان هفده شهر ایران بوده است.

مسعود میرزا ظل السلطان

 

ظل السلطان ، بهرام میرزا پسرش و یکی از پیشکاران درباری

ظل السلطان و صاحب منصبان فوج جلالی اصفهان

 

عملیات ژیمناستیک سربازان فوج جلالی در سربازخانه چاله حوض اصفهان

 

ظل السلطان

 

سوغاتی های ظل السلطان از فرنگ

 

شورشیان سرکوب شده کرمانشاه ، جوانمیر از طایفه چلبی

 

کلفتهای عیال حاجی یاقوت

 

مطربها

 

جمعی از اهالی نجف آباد اصفهان

 

عباس پشمی لوطی و نوکرش

 

میرزا طغرل خان شاعر ظل السلطان

 

 

 

میرزا علی‌اصغرخان امین‌السلطان

 

میرزا علی‌اصغرخان امین‌السلطان از مشاهیر و وزرای عهد قاجاریه در سال 1275ق در تهران متولد شد. پدرش میرزا ابراهیم آقا امین‌السلطان از رجال دوره ناصری مقام وزارت داخله و دربار را به عهده داشت. وی تحصیلات خود را در زمینه‌های ادبیات فارسی و علوم مختلف نزد معلمین خصوصی فراگرفت و در نظم و نثر صاحب نظر گردید. در سال 1288ق در زمان حیات پدرش، ملقب به ” صاحب جمع“ بود و سپس ملقب به ” امین‌الملک“ شد و پس از فوت پدر، مشاغل و مناصب او را عهده‌دار گردید. در سال 1300ق با سمت وزیراعظم کارهای وزارت دربار و داخله به او محول شد و از آن پس ملقب به ”امین‌السلطان“ شد. امین‌السلطان جوان هنگام صدارت میرزا یوسف مستوفی‌الممالک کارهای صدارت را نیز در دست داشت و پس از فوت نامبرده، امین‌السلطان صدراعظم ناصرالدین شاه شد و تمام امور سیاسی و اداره کشور را در دست گرفت. در سال 1306ق امین‌السلطان مقدمات سفر سوم ناصرالدین شاه به اروپا را فراهم ساخت و وی را همراهی کرد و در این سفر بود که امین‌السلطان در اعطای ” امتیاز انحصار توتون و تنباکوی ایران“ به ماژور تالبوت نقش مهمی را ایفا کرد، هر چند اجرای این امتیاز با مخالفت علما و مردم روبه رو گردید و ملغی شد. امین‌السلطان در مدت وزیراعظمیش در دوره ناصری غیر از امتیاز انحصار دخانیات ایران، امتیازات متعددی به بیگانگان داد از جمله: ” قرارداد لاتاری“، ” امتیاز کشتیرانی در رود کارون“، ” تأسیس بانک شاهی“ و ” استخراج معادن“ را به انگلیس داد که تفصیل این امتیازات در این مجمل نمی‌گنجد.


امین‌السلطان تا سال 1313ق که واقعه قتل ناصرالدین شاه در حرم شاهزاده عبدالعظیم اتفاق افتاد، صدراعظم ناصرالدین شاه بود، نامبرده مرگ شاه را با ترفند خاصی تا جلوس مظفرالدین میرزا ولیعهد به تخت سلطنت مخفی نگاه داشت. در دوره مظفرالدین شاه تا سال 1314ق در مقام صدارت باقی ماند. ولی بر اثر دسایس درباریان و اطرافیان شاه معزول و به قم تبعید شد و به جای او امین‌الدوله صدراعظم گردید. در سال 1317ق با توجه به مشکلات اقتصادی ایران مظفرالدین شاه عزم سفر به اروپا نمود. چون امین‌الدوله مقدمات سفرش را مهیا نکرد او را از صدارت عزل و تبعید کرد و امین‌السلطان را از قم به تهران فراخواند و او با عنوان ”اتابک اعظم“ صدراعظم ایران شد و تا آخر سال 1321ق در این سمت باقی ماند. اتابک اعظم به منظور تأمین خواسته شاه جهت سفر به اروپا دست به دامن بانک استقراضی روس شد و از بانک مزبور مبلغ 5/22 میلیون منات طلا با بهره 5% تقاضای وام نمود. ضمانت پرداخت این وام منوط به ”عواید گمرکی ایران به استثنای گمرکات فارس و بنادر جنوب “ بود. با واگذاری این وام عملاً شریان اقتصادی کشور تحت کنترل روس قرار گرفت و موجب اعتراض بازرگانان ایرانی قرار گرفت و بعدها این امر یکی از زمینه‌های انقلاب مشروطه را فراهم ساخت.

محمدابراهیم امین‌السلطان، پدر میرزا علی‌اصغر اتابک

 

علی‌اصغرخان امین‌السلطان

 

عبدالله و محسن اتابکی فرزندان اتابک اعظم به همراه یوانیچ معلم روسی ایشان

 

محمدقاسم وکیل‌السلطنه (برادر اتابک) به همراه عده‌ای از سران و خوانین بختیاری ایستاده از راست: علیقلی سرداراسعد، محمدحسین سپهدار، خسرو ایلخان ظفربختیار، سردار اشجع و سردار محتشم. نشسته از راست: رضاقلی ایل بیگی (بختیاری)، حسینقلی ایلخانی بختیاری، محمدقاسم وکیل‌السلطنه و اسفندیارخان بختیار.

 

ناصرالدین شاه و عده‌ای از رجال و درباریان 1. نصرت‌الدین میرزا سالارالسلطنه 2. عبدالوهاب خان نظام‌الملک 3. ابوالحسن فخرالملک 4. کامران میرزا نایب‌السلطنه 5. ناصرالدین شاه قاجار 6. اکبر سردار ناصر (سیف‌السلطان) 7. علی‌اصغر امین‌السلطان 8. مهدیقلی مجدالدوله 9. فضل‌الله بشیرالملک

 

علی‌اصغر اتابک اعظم، صدراعظم مظفرالدین شاه قاجار

 

علی‌‎اصغر امین‎السلطان صدراعظم مظفرالدین شاه پس از خلع از صدارت، هنگام تبعید در قم

 

علی‌‎اصغر اتابک اعظم پس از عزل از مقام صدارت در سفر به ترکیه 1. علی‌‎اصغر اتابک اعظم 2. رضا ارفع 3. مهدیقلی هدایت

 

مظفرالدین شاه قاجار و علی‌‎اصغر اتابک اعظم

 

علی‌‎اصغر اتابک اعظم و هیئت همراه مظفرالدین شاه در یک ضیافت در روسیه 1. محمود حکیم‎الملک 2. علی‌‎اصغر اتابک اعظم 3. علی ظهیرالدوله 4. نظام‎الدین مهندس‎الممالک غفاری

 

مظفرالدین شاه و همراهان در سفر دوم به اروپا در کنترکسویل در فرانسه 1. ابوالقاسم ناصرالملک 2. حسن پیرنیا (مشیرالملک) 3. محمود حکیم‎الملک 4. نظرآقا یمین‎السلطنه 5. مظفرالدین شاه قاجار 6. ملکم خان ناظم‎الدوله 7. علی‌‎اصغر اتابک اعظم 8. محمود دیبا 9. حسین پاشا امیربهادر جنگ

 

علی‌‎اصغر اتابک اعظم در سفر دور دنیا، در ژاپن 1. احمد اتابکی (فرزند اتابک اعظم) 2. علی‌‎اصغر اتابک اعظم 3. مهدیقلی هدایت (مخبرالسلطنه)

 

علی‎اصغر اتابک اعظم با لباس احرام در سفر حج 1. اتابک اعظم 2. مهدیقلی هدایت

 

علی‌‎اصغر اتابک اعظم در سفر دور دنیا، در بیت‎المقدس 1. علی‎اصغر اتابک اعظم 2. مهدیقلی هدایت

 

مظفرالدین شاه قاجار در سفر به اروپا، در روسیه 1. مظفرالدین شاه 2. علی‌‎اصغر اتابک اعظم 3. محمود حکیم‎الملک 4. نیکلای دوم امپراتور روسیه 5. ابوالقاسم ناصرالملک

 


ادامه مطلب...

  

احمدشاه از کودکی تا سلطنت 

احمد شاه آخرین پادشاه سلسله قاجار می باشد که با وی سلطنت قاجاریه به پایان می رسد. او وارث سلطنت یکصد و بیست ساله قاجارها در ایران بود. سلطنتی که از آقا محمد خان تا محمد علی شاه را تجربه کرده و در واپسین سالهای خود به کودکی 21 ساله به ارث رسیده بود. سلطنت کوتاه ولی پرماجرای محمد علیشاه با فتح تهران در 7231 ه.ق و پناهنده شدن وی به سفارت روسیه در زرگنده که با موافقت انگلیسیها صورت گرفت خاتمه پذیرفت و احمد میرزا که یکسال پس از ترور ناصرالدین شاه متولد شده بود در سن دوازده سالگی از سوی فاتحان تهران به سلطنت انتخاب شد و به خاطر صغر سن تحت نظر نایب السطنه ای قرار گرفت که وی را نیز فاتحان تهران بر گزیده بودند.
 
 

برگزیده شدن احمد میرزا به سلطنت باعث شد که وی از پدر و مادر خود که مقرر بود خاک ایران را ترک نمایند جدا شود و به کاخ سلطنتی عزیمت کند. البته این جدایی توأم با گریه و بی تابی طرفین به ویژه احمد شاه بود که قصد نداشت از والدین خود دور شود.

 

احمد شاه هفت سال پس از سلطنت تاجگذاری کرد ولی تاجگذاری وی مصادف با وقوع جنگ جهانی اول شد که جهان و ایران را علیرغم اعلام بی طرفی در کام خود فرو برد و بخشهایی از ایران علاوه بر قشون روس و انگلیس توسط قشون عثمانی نیز به تصرف در آمد.

 

پایان جنگ جهانی اول نوید دهنده دوران خوبی برای خاور میانه و ایران نبود. حفظ و نگهداری هندوستان، طمع به بازارهای داخلی منطقه، دسترسی به نفت و مقابله با خطر بلشویسم، چهار محور فعالیت استعمار انگلستان در ایران و خاور میانه را تشکیل می داد.

 

لرد کرزن (وزیر خارجه وقت انگلیس) در پی انعقاد قرارداد  1919 در ایران بود که با تحقق یافتن آن ایران آشکارا به مستعمره انگلستان تبدیل می شد. در نهایت با مخالفت مردم و عدم امضای قرارداد از سوی احمد شاه، این قرارداد ملغی گردید و انگلیسیها در پی اجرای طرح دیگری برآمدند که همان منافع سابق را برای انگلستان با کمترین هزینه و حداقل حساسیت بین المللی تأمین می نمود. برقراری حکومتی مقتدر و روی کار آمدن دیکتاتوری نظامی طرحی بود که افرادی نظیر لوید جرج نخست وزیر انگلیس، سر وینستون چرچیل و حکومت هند بریتانیا و سازمان اطلاعاتی انگلستان موسوم به اینتلیجنس سرویس از آن حمایت می نمودند. بدین ترتیب زمینه برای اجرای کودتای سوم اسفند 1299 و به قدرت رسیدن رضاخان پهلوی و در نهایت خلع قاجار فراهم آمد.

 

احمد شاه در سال 1307 شمسی در حالی که هیچ گاه سلطنت پهلوی را به رسمیت نشناخت در فرانسه چشم از جهان فرو بست و طبق وصیتش جنازه او به کربلا منتقل و در آنجا مدفون گردید.

 

مجموعه حاضر منتخبی از عکسهای احمد شاه  از کودکی تا سلطنت می باشد که در نوع خود بسیار جذاب و دیدنی است. امیدواریم که مورد توجه محققان حوزه تاریخ معاصر قرار بگیرد.

 

احمد میرزا در کودکی (نوزادی)

 

احمد میرزا در سن دوازده سالگی

 


ادامه مطلب...

  

 

زنان در دوران صفویه زندیه و قاجار
 

 

زن دربار دوره صفویه

 


 

پوشش زنان دوره صفوی

 


 

زنی در دوره زندیه

  دو زن قالیباف در دوره قاجار


 

 

 

 


ادامه مطلب...

  

ستارخان

 

ستارخان سردار ملی (1284-1332ق) فرزند حاج حسن قراجه داغی در منطقه قراجه داغ (ارسباران) به دنیا آمد. سوابق زندگی او در دوران کودکی و نوجوانی تا درگیریهای جنبش مشروطه‌ چندان معلوم نیست. از اطلاعات جسته و گریخته‌ای که از وی به دست آمده، درمی‌یابیم که او با پدر خود در روستاهای اطراف ارسباران به شغل پارچه‌فروشی مشغول بوده است.


ستارخان پس از قتل برادرش اسماعیل به دست نیروهای دولتی به همراه خانواده خود به تبریز مهاجرت کرد و در محله امیرخیز اقامت گزید و از داش‌ها و لوطیهای آن محله شد.


وی مدتی جزء سواران حاکم خراسان بود، از آنجا به عتبات عالیات سفر کرد، پس از چندی به تبریز بازگشت و به مباشری املاک محمدتقی صراف مشغول گردید. سپس به توصیه رضاقلی خان سرتیپ وارد خدمت قراسوران (ژاندارمری) شد و حفاظت راه مرند و خوی به او محول گردید. چندی بعد مورد توجه مظفرالدین میرزا (ولیعهد) قرار گرفت، ضمن دریافت لقب خانی، از تفنگداران ولیعهد در تبریز محسوب گردید. ستارخان بنابر عادت لوطی‌گری در یکی از درگیریهای خود با مأمورین محمدعلی میرزا (ولیعهد) در تبریز، مورد تعقیب قرار گرفت، از شهر گریخت و مدتی به راهزنی پرداخت. سپس با وساطت بزرگان و معتمدین محل به شهر بازگشت و دلالی اسب را پیشه خود کرد.


در سال 1325ق انجمن ایالتی آذربایجان به واسطه رشادتهای ستارخان و باقرخان به آنان لقب سردار ملی و سالار ملی اعطاء نمود.


با شروع انقلاب مشروطه در تهران و گسترش آن در سراسر کشور، مجاهدین و آزادیخواهان آذربایجانی و قفقازی به فرماندهی ستارخان و باقرخان به حمایت از مشروطیت قیام نمودند و در مقابل قوای 35 تا 40 هزار نفری اعزامی از مرکز و خوانین محلی به فرماندهی عبدالمجید میرزا عین‌الدوله که برای سرکوبی قیام تبریز اعزام شده بودند به شدت مقاومت کردند و از تسلط آنها به شهر ممانعت نمودند. تبریز به مدت 11 ماه توسط قشون دولتی محاصره شد و از ورود آذوقه به شهر جلوگیری به عمل آمد. زندگی بر مردم بسیار سخت و طاقت‌ فرسا گردید. نهایتاً با وساطت قنسولهای روس و انگلیس و موافقت دولتهای طرفین عده‌ای از قوای روسیه به تبریز وارد شدند و راه جلفا را برای ورود آذوقه باز کردند. در نتیجه محاصره شهر به پایان رسید و سربازان دولتی و خوانین محلی مخالف مشروطیت از اطراف تبریز دور شدند. بدین ترتیب نقشی که ستارخان و باقرخان در دفاع از مشروطه و تبریز داشتند به پایان رسید.


با حضور سربازان روسی در تبریز موقعیت برای ستارخان و باقرخان سخت و خطرناک گردید. آنها به اتفاق جمعی دیگر از سران آزادیخواه به قنسولگری عثمانی پناهنده شدند. سپس تحت فشار روسها و بنابر دعوت آیت‌الله محمدکاظم خراسانی به همراه جمعی از مجاهدین در روز هشتم ربیع‌الاول 1328ق به تهران مهاجرت کردند. در تهران استقبال شایانی از آنان به عمل آمد و از طرف مجلس شورای ملی مورد تجلیل قرار گرفتند و دو لوح نقره‌ای طلاکوب به ستارخان و باقرخان اهدا گردید و برای هر کدام ماهیانه مبلغ هزار تومان مقرری از طرف مجلس تعیین شد و در پارک اتابک (محل فعلی سفارت شوروی) اسکان یافتند.


در جریان ترور آیت‌الله سیدعبدالله بهبهانی دولت مشروطه تصمیم به خلع سلاح گروههای مسلح گرفت، ستارخان با این امر مخالفت نمود و با قوای دولتی به جنگ پرداخت در این جنگ پای او تیر خورد و تسلیم شد و 30 تن از نیروهای وی کشته و 300 تن اسیر شدند.


وی چهار سال پس از این واقعه در تاریخ 28 ذی الحجه 1332 درگذشت و در باغ طوطی در جوار حضرت عبدالعظیم به خاک سپرده شد.

 

ستارخان سردار ملی

 

سلطان ستاری، دختر ستارخان

 

گروهی از مجاهدین مسلح مشروطه‌خواه محله لیل‌آباد تبریز

 

?. ستارخان، و عده‌ای از مجاهدین مسلح تبریز

 

1. ستارخان 2. باقرخان، و عده ای از مجاهدین مسلح مشروطه خواه در تبریز

 

1. ستارخان 2. باقرخان، و جمعی از مجاهدین مشروطه خواه در تبریز

 

 

ضرغام (از خوانین منطقه آذربایجان) و افراد تحت فرمان وی به هنگام محاصره شهر تبریز در دوره مشروطه

 

شکراله خان شجاع نظام و عده‌ای از خوانین آذربایجان طرفدار محمدعلی شاه

 

باسکرویل (معلم آمریکایی مدرسه جمهوریان پروتستانت) از طرفداران و کشته‌شدگان انقلاب مشروطه در تبریز

 

ستارخان و فرزند خردسال وی یدالله ستاری
"وقتی پاختیانوف، کنسول روس به ستارخان پیشنهاد کرد که بیرقِ کنسولخانه را به سردرِ خانه اش بزند تا در امانِ دولت روس باشد و از آن گذشته نویدِ سمت قراسورانی آذربایجان را به او داد: ستار جمله ای گفت که در تاریخ ماند: « ژنرال کنسول، من می خواهم که هفت دولت به زیر بیرقِ دولت ایران بیایند، من زیر بیرقِ بیگانه نرم»."

 

ستارخان و باقرخان به هنگام اقامت در عمارت وزیر مخصوص در تهران

 

ورود ستارخان و باقرخان به تهران از دروازه گمرک

 

 

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

 

 

 

لیاخوف
 

پالکونیک (سرهنگ) لیاخوف افسر ارتش روسیه از طرف دربار تزار به ایران اعزام گردید و در زمان سلطنت محمدعلی شاه فرماندهی بریگاد مرکزی قوای قزاق را عهده‌دار شد. لیاخوف در مقابل وزیر جنگ و هیچ یک از مقامات وقت ایران برای خود مسئولیتی قائل نبود و مستقیماً از پطرزبورگ کسب تکلیف می‌کرد. وی در 22 جمادی‌الاولی سال 1326ق از طرف محمدعلی شاه به سمت فرماندار نظامی تهران منصوب شد و در 23 جمادی‌الاولی به دستور شاه و توصیه «سرگی شابشال» روسی که در خدمت محمدعلی شاه بود و «گارتویک» وزیرمختار روسیه در ایران، مجلس شورای ملی را به توپ بست. بر اثر این واقعه جمعی از نمایندگان مجلس را متفرق ساخت و عده‌ای را کشت و قوای قزاق وارد مجلس شدند و دست به تخریب و غارت زدند و لیاخوف از طرف محمدعلی شاه مورد قدردانی قرار گرفت.

 

لیاخوف تا روز اول رجب سال 1327ق در خدمت محمدعلی شاه بود، ولی پس از فتح تهران توسط مجاهدان، تسلیم اردوی مشروطه‌خواهان شد و از طرف علیقلی خان سردار اسعد و محمدولی خان سپهسالار تنکابنی فاتحان مشروطه‌خواه تهران، تحت حفاظت یوسف خان امیرمجاهد قرار گرفت تا مورد حمله مشروطه‌خواهان واقع نشود. لیاخوف، سوم رجب سال 1327ق استعفای خود را تسلیم سپهسالار وزیر جنگ کرد و به پطرزبورگ رفت. در سال 1917 میلادی (1326ق) که انقلاب روسیه پدید آمد به ژنرال «نیکین» پیوست و چون تزار سقوط کرد به «باتوم»   گریخت و در آنجا توسط سه تن گرجی کشته شد.

 

پالکونیک لیاخوف فرمانده مرکزی قوای قزاق به اتفاق وزیرمختار روسیه در ایران و همسر وی 1- هارتویک (وزیرمختار روسیه در ایران) 2- همسر هارتویک 3- لیاخوف

 

محمدعلی شاه قاجار در جمع عده ای از شاهزادگان و مقامات مملکتی 1- غلامعلی عزیزالسلطان 2- محمدعلی قوام الدوله 3-محمدولی خلعتبری 4- احمد میرزا قاجار(ولیعهد) 5- علی موثق الملک 6- لیاخوف (پالکونیک) 7- محمدعلی شاه قاجار 8- حسین پاشا امیر بهادر جنگ 9-حسنعلی میرزا اعتضادالسلطنه 10-مسعود میرزا ظل السلطان 11- بهرام میرزا مسعود 12- مهدی کاشی 13-عبدالصمد میرزا عزالدوله

 

محمدعلی شاه و عده ای از درباریان و شاهزادگان هنگام اقامت در باغ شاه، چند روز قبل از بمباران مجلس 1-مصطفی حاجب الدوله 2- محمدعلی علاءالسلطنه 3-محمدعلی سردار افخمی 4- حسین پاشا امیربهادر جنگ 5-لیاخوف (پالکونیک) 6-احمد میرزا قاجار (ولیعهد) 7-حسینقلی میرزا نصرت السلطنه 8- محمدعلی شاه قاجار 9- شاهزاده مشدی(پسر کامران میرزا ) 10- احمد مشیرالسلطنه 11- علی موثق الملک 12- ناصرالدوله دیبا 13- مهدیقلی مجدالدوله 14- محمود علاءالملک 15-محمدولی آصف السلطنه

 

عمارت مجلس شورای ملی پس از بمباران توسط لیاخوف در ایام مشروطه

 

پالکونیک لیاخوف فرمانده بریگاد مرکزی قوای قزاق به اتفاق چند تن از اتباع روسی و همسران ایشان در مهمانی باغ مهرآباد معیرالممالک 1- لیاخوف (پالکونیک)

 

محمدحسن میرزا (ولیعهد) در میان پالکونیک (سرهنگ) لیاخوف فرمانده بریگاد مرکزی قوای قزاق و جمعی از افسران قزاقخانه تهران 1- محمدحسن میرزا (ولیعهد) 2- لیاخوف (پالکونیک)

 

محمدحسن میرزا (ولیعهد) به همراه لیاخوف و جمعی از صاحب منصبان کشور و قزاقخانه، هنگام اقامت در باغ شاه تهران در ایام مشروطه 1- علی ارشدالدوله 2- لیاخوف (پالکونیک) 3-محمدحسن میرزا (ولیعهد) 4- حسین پاشا امیربهادر جنگ 5- عبدالمجید میرزا فیروز 6- محمدولی آصف السلطنه 7- فیروز میرزا فیروز 8- خسرو سردار ظفر

 

سر در قدیمی مجلس شورای ملی

 

تالار مذاکرات مجلس شورای ملی


ادامه مطلب...

  

 


ادامه مطلب...

  

 


ادامه مطلب...

  

هلیکس در سنگاپور


 


 بوسفر در استانبول


 


 مواج هندرسون در سنگاپور


 


 معروف "گلدن گیت" در سانفرانسیسکو


 


 "میلائو ویاداکت" در فرانسه


 


 "گیتشید میلنیوم" در لندن


 


 "آسمان" مابین برج های پتروناس در مالزی


 


 برج (Tower) در لندن


 


 بروکلین در نیویورک


 


 خواجوی اصفهان


 


 بندر سیدنی


 


 "باد و باران" در سینگیانگ چین


 


 "پونته وچیو" در ایتالیا


 


 "هامبر بی" (Humber Bay) در کانادا


 


 "رومان" در اسپانیا


 


 پونته دوگارد فرانسه


 


 زیگزاگ واقع در یو یوآن شانگهای، چین


 


 لوپو در شانگهای چین


 


"کابروک" یا  چ (Chapel) در لوسرن، سوئیس


 


 "سالگیناتوبل" در سوئیس


 


 "موستار" در بوسنی


 


 "الله وردی خان" یا همون "سی و سه " اصفهان


 


 دره گولتشه در آلبانی


 


 "فورث ریل" اسکاتلند


 


 "امریکاز" یا  پاناما واقع در مسیر بین امریکا و پاناما


 


 "آکاشی کایکیو" در ژاپن (طولانی ترین پل جهان)


 


 "رویال جورج" واقع در آرکانزاس امریکا (مرتفع ترین پل معلق جهان)


 


 "نیو ریور جورج" در امریکا


ادامه مطلب...

  

 


ادامه مطلب...

  

عکس های دیدنی از جاده ای کوهستانی با دیوار های برفی در ژاپن

ارتفاع این دیوار های برفی به 20 متر هم میرسد


ادامه مطلب...

  
   مدیر وبلاگ
ببین
خوش اومدید فقط همین
خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :18
بازدید دیروز :30
کل بازدید : 726263
کل یاداشته ها : 770


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ